Yes! Een artikel over Mastodon, ook in de papieren krant vanmorgen. Een paar gedachten over het feit dat je moet 'werken' op Mastodon itt andere social media. De metafoor van het binnenlopen van een winkel met lege schappen is precies het probleem. Als we de digitale publieke ruimte willen heroveren op #BigTech, moeten we leren participeren als burgers en ons niet meer passief laten bedienen als consumenten. Hier ligt ook de taak voor politiek en media in hun interactie met de samenleving. NRC neemt hier een moedige stap. Mag sociale interactie weer moeite kosten?
@wsslmn @altim @NRC Hmmm, nu doe je denk ik wat andere mensen en media tekort. Ik ben benieuwd wat het oplevert nu @NRC actiever meedoet.
Tot nu toe gaat het (en daar ben ik debet aan) op #Mastodon best veel over...#Mastodon. Dat is in deze fase van wennen en verkennen ook logisch, maar om een succes te worden met journalistieke meerwaarde moet het daar niet bij blijven.
Ik hoop hier over een paar maanden een bescheiden gemeenschap mensen bij elkaar te hebben die elkaar voeden met relevante informatie, ervaringen, observaties en vragen. In mijn tijdlijn gaan die denk/hoop ik vooral over #tech, #DigitaleAutonomie en #socialemedia #socialmedia.
@MarloesdeKoning @wsslmn @altim @NRC Over Mastodon praten was vooral in het begin, nou ja begin, toen de grote overstap begon. Iedereen zocht nog naar mekaar, veel vragen hoe sommigen functies werken ed. Dat was na een paar maanden wel over. Nieuwkomers werden snel geholpen met het vinden van hun plek. Welkom!
@MarloesdeKoning ook wel logisch natuurlijk. Van oorsprong (en door ingebouwde verslavende componenten) zit men op andere platforms. Het zijn de mensen die zich realiseren dat die platforms ons onvrij maken die hier actief zijn, en daar gaan gesprekken hier daarom ook bovengemiddeld over.
@altim een hele groep mensen zet het bestje beentje voor om beweging te creΓ«ren. @MarloesdeKoning en @NRC is niet de eerste, maar wel de eerste die er serieus op inzet. :-)